Jabatan Amal Kelantan Bersedia Hadapi Banjir













Jabatan Amal Kelantan telah mengadakan satu kursus bertempat di PUPUK, Machang iaitu Kursus asas & praktikal persediaan menghadapi banjir ini telah berlangsung pada 21-23 November.

Kursus pada asalnya akan diadakan D’ Pinggiran Gunung Tebu Resort, tetapi memandangkan tempat tersebut sudah ditenggelami air, maka pihak Jabatan Amal Kelantan telah mengambil inisiatif bertukar ke PUPUK, Machang.

Kehadiran daripada Unit Amal Kawasan-kawasan amat mengalakkan iaitu seramai 100 penyertaan dari seluruh negeri Kelantan. Alhamdulillah pada kali ini Jabatan Amal Kelantan dapat bekerjasama dengan Tabung Amanah Tok Kenali untuk menjayakan kursus ini untuk menghadapi banjir pada bila-bila masa sahaja.

Antara tenaga penceramah yang diundang khas untuk memberi taklimat kepada Unit Amal pada kali ini adalah Polis yang memberi syarahan berkaitan tajuk “Gejala Sosial & Ketenteraman Awam Serta Kaeda Menangganinya”, JPAM memberi ceramahnya yang bertajuk “Bantuan Kecemasan & Kaedah-kaedahnya” dan bagi pihak Bomba pula tajuk yang diberikan adalah “Kaedah Menyelamat Waktu Bencana Alam”. Manakala ceramah “Keselamatan” dibentangkan oleh saudara Khir Zahari.

0 comments:

Post a Comment