Unit Amal Kapar Giat Perkasakan Pemuda




Sumber : http://syababkapar.blogspot.com/

Unit Amal Kapar, salah satu cabang lajnah di bawah Dewan Pemuda PAS Kawasan Kapar, sedang giat merencana aktiviti dan menyusun barisan pemuda bagi menghadapi sebarang cabaran mendatang.

Melihatkan banyak aktiviti-aktiviti parti dan kemasyarakatan yang memerlukan tenaga petugas pemuda terlatih dan bersemangat waja, amatlah perlu Unit Amal Kapar ini diperkasakan. Aktiviti seperti demonstrasi yang dianjurkan di peringkat pusat, kawalan keselamatan di setiap ceramah umum, gotong-royong, urusan kematian dan sebagainya merupakan antara contoh aktiviti yang sangat memerlukan keterlibatan Unit Amal.

Dewan Pemuda PAS Kawasan Kapar sedang mempersiapkan jentera amal parti untuk memenuhi kehendak tersebut. Antaranya modul pemantapan ahli Unit Amal sedia ada dan juga 'recruitment' atau melahirkan ahli-ahli baru.

Sebagai contoh baru-baru ini pada 29 Julai 2009 lepas, satu majlis Ramah Mesra Amal Kapar telah berjaya dilaksanakan bertempat di Markaz Tarbiyyah PAS Sementa, bertujuan sebagai wadah suai kenal ahli baru dengan ahli Unit Amal Kapar. Ahli baru diperkenalkan dengan 'komando' Unit Amal Kapar seperti Tuan Hj. Jamuliddin Elias yang juga merupakan Timbalan Yang Dipertua PAS Kawasan Kapar, En. Tarmizi Ali, dan juga En. Azrae. Turut hadir ialah Ketua Penerangan PAS Kapar, Tn. Hj. Samsul Bahri Ikhsan, Y.B. Dr. Rani Osman selaku Yang Dipertua PAS Kapar yang juga ADUN Meru dan juga seluruh AJK DPPK Kapar.

Ketua Pemuda DPPK Kapar, Ust Haidar Taslin, membuka bicara program Ramah Mesra Amal dengan kata-kata perangsang kepada ahli baru dan mengingatkan kepada semua ahli bahawa Unit Amal bergerak atas keikhlasan hati dan hanya mengharapkan keredhaan dari Allah. Seterusnya majlis diisi dengan ucapan daripada Tuan Hj. Jamuliddin Elias yang menceritakan susur galur Unit Amal, pengalaman beliau menduduki jawatan Unit Amal di peringkat pusat, juga pengalaman kerja-kerja amal di luar negara dan seterusnya motivasi kepada semua ahli.

Hasil dari perjumpaan ini juga, Unit Amal Kapar turut berjaya menganjurkan Jambori Amal Kapar yang diadakan pada 15 - 16 Ogos yang lepas. Akan ada banyak lagi pengisian dan aktiviti yang telah dirancang untuk memastikan Unit Amal Kapar sentiasa bergerak di saf hadapan mendepani cabaran yang bila-bila masa akan menyerang. Dalam waktu yang sama mereka akan terus diberikan tarbiyyah untuk melengkapkan akhlak dan sahsiyyah sesuai sebagai ahli sebuah pertubuhan Islam.

0 comments:

Post a Comment