BERSIH 3.0. dari catatan Seorang Unit Amal Kedah.

Pada mulanya.saya tidak bercadang untuk hadir pada perhimpunan bersih di KL.Bagi saya sebagai rakyat Malaysia kebebasan bersuara telah lama hilang dari kehidupan rakyat Malaysia ini.Negara kita hanyalah sebuah Negara yang kuno di zaman ledakan teknologi komunikasi sedang berkembang dengan pesatnya di alam  ini.Apalah yang perlu saya perjuangkan kerana saya masih bujang dan tidak perlu memikirkan masa depan generasi mendatang  selain ibu saya yang masih hidup.Pengalaman dari BERSIH 2.0 telah mengajar saya bahawa suara rakyat seperti kami hanyalah gas pemedih mata,pukulan belantan dan sepak terajang dari robot2 syaitan yang bergerak dengan  berTUHANkan pangkat dan harta duniawi semata2.

25.4.12-
Saya menerima maklumat dari seorang sahabat yang menghantar anaknya yang berumur  15 tahun untuk dijaga oleh SAC 3 UNIT AMAL KEDAH diperhimpunan.Saya jadi serba  salah untuk tidak turut serta dengan membiarkan SAC3 menghadapi nya tanpa bantuan dari saya.Saya memohon tempat ke BERSIH 3.

27.4.12 - jam 10.00pm-
SAC3 datang menjemput saya dirumah bersama seorang kawan .Kami bergabung bersama 5 angota  Amal kulim.3 Amal digerakan dengan sebuah kereta ke kl sebagai peninjau.Saya ,SAC3 dan M ditugaskan untuk membawa masuk 36 peserta bersih dengan sebuah bas terdiri dari 5 orang lelaki cina dan 4 orang perempuan yang sebaya atau lebih dari ibu saya.Jam 2 pagi 28-4-12 kami bergerak bersama 2 Amal dengan sebuah kereta sebagai  pemandu arah bas.1 tanggungjawap yang berat dan mencabar kali ini.Saya tidur sepanjang perjalanan ke KL bagi meredakan tekanan  yang bakal dihadapi.

28-4-12-jam 7.30 pagi - 
Kami sampai di KL.laluan masuk ke DATARAN telah disekat dalam lingkungan 1km.Pagi yang tenang diuji dengan cabaran melintas lebuhraya KL bersama pakcik dan makcik.Alhamdulilah segalanya dilindungi Allah dengan selamat walaupun 2 orang makcik hampir dirempuh super bike yang sedang menguji power.Kami bergerak memasuki 1 kawasan taman tugu Negara  bersebelahan dg ibu pejabat polis bukit aman.SAC3 dan saya meninjaui laluan masuk dataran melalui kawasan bukit aman untuk memasuki kawasan masjid Negara.Begitu ramai robot2 perang dikawasan sekitar bukit aman dan luar masjid Negara.Saya tidur di dalam masjid sementara SAC3 meninjau kawasan sekitar untuk memasuki  dataran.

Jam  11.30 pagi-
Kami bergerak bersama memasuki kawasan dataran  dan bergabung dengan sebahagian rombongan yang datang bersama kami tadi.Kami mengambil tempat dihadapan Dataran merdeka berhampiran dengan kawat berduri yang direntang pihak polis.Segalanya berjalan lancar dengan penuh harmoni .Saya lihat perserta duduk sambil melambung2 bola angin berwarna hijau.Diudara angota polis meninjau kawasan sekitar menggunakan helikoter dan payung udara berinjin.

Jam 1.30 tengahari-
Saya diarah untuk membuka tempat sembahyang di tengah kesesakan perserta perhimpunan.Keadaan semakin sesak dengan kehadiran orang ramai yang semakin padat.Kami bersama perserta makan sekadar yang ada untuk meredakan tekanan .

Jam 14.25 petang-
Kami dimaklumkan oleh seorang unit amal bahawa halangan berduri yang memisahkan perserta bersih dan polis telah dibuka berhampiran bangunan putih yang dikuasai secara total oleh pihak polis.Di tinggat dua banguanan ini juga saya melihat sekumpulan lelaki memijak2 gambar PM sebelumnya.
   Saya meninjau kawasan sekitar  lokasi dan medapati  kawat berduri telah dibuka dengan teliti oleh pihak polis dan diganti dengan kon dah pagar besi bagi memudahkan orang ramai merempuh sekatan.pihak polis mengawal lokasi dengan ketat  dikawasan belakang laluan terbabit.Kami  bergerak kekanan untuk memaklumkan kepada pasukan amal kedah yang berkawal dihadapan kawat berduri mengenai perangkap yang telah disediakan oleh pihak polis.

Jam 3.00 petang-
Saya bertemu YB Mahfuz .YB meminta pertolongan saya dan SAC3 untuk mejaganya akibat diekori oleh 2 lelaki unit amal yang tidak dikenali.Kami tahu pada hari ini pihak polis telah menyediakan ramai polis yang menyamar sebagai Unit Amal dan perserta perhimpunan.Kemudian kami bertemu dengan dengan YB Salahuddin Ayob dan saya diamanahkan untuk menjaga YB Din.
Kemudian saya  terdengar riuh rendah di kawasan perangkap tadi.Saya dapati beberapa lelaki telah memasuki kawasan perangkap tersebut dan memanggil orang ramai mencereboh kawasan terbabit.pihak polis yang berkawal membiarkan saja kelakuan pihak terbabit. Provokasi telah dilakukan oleh pihak polis berbaju preman.Unit amal Berjaya mengawal orang ramai dari memasuki kawasan terbabit. 

Saya berada dihadapan bangunan DBKL.Kemudian saya Nampak sekumpulan lelaki  dari arah kanan bangunan DBKL memasuki kawasan polis dan membuat kacau.Mereka datang dari kumpulan polis tanpa memecahkan halangan.Tiba2  gas pemedih mata dilemparkan turun kearah orang ramai dan keadaan menjadi tidak terkawal dan disusuli dengan letepun senapang gas pemedih mata dihadapan saya.Saya melarikan YB Din dan seorang pak lebai kerah bangunan DBKL.Selepas laluan keretapi  YB din terlepas dari jagaan saya.YB lari lagi laju dari saya.Saya memegang  pak lebai terbabit tetapi tetapi pak lebai rebah akibat terkena gas .Saya cuba untuk membantu pak lebai tersebut tetapi gagal akibat terkena gas pemedih mata pertama.

3.10 petang-
Saya terasa tidak dapat bernafas dan hamper mati akibat gas tersebut.sebelah dari tangan saya telah menongkat bumi dan mata tidak dapat melihat. Dalam keadaan yang panik itu saya mencapai botol air garam dan mininumnya.Keadan beransur pulih dan mata mula dapat melihat.Saya cuba beredar dari kawasan terbabit.

Tidak sampai 10 langkah seorang lelaki memanggil saya untuk membantu adiknya yang kelemasan akibat gas. Saya lihat mangsa mengelupur seperti ayam yang kena sembelih .Saya tuangkan air garam didalam mulutnya tetapi disembur keluar semula .Saya mengarahkan orang ramai membuka baju mangsa .Mereka mengoyak baju mangsa .

Belum sempat baju ditanggalkan sebutir gas jatuh ditepi kami.Saya menyeret mangsa bersama abangnya kebangunan belakang bangunan DBKL dan terjumpa dengan pasukan medic yang menyediakan alat bantuan penafasan.Belum sempat mangsa pulih sebiji lagi gas luruh berhampiran kami.Pasukan madic bertempiran lari akibat terkena gas.
Sekali lagi saya mengarahkan orang ramai mengubah mangsa bersama alat bantuan penafasan madic.Kami berhenti berhampiaran tebing sungai Gombak  untuk memulihkan mangsa terbabit.Stelah mangsa pulih saya meninjau kawasan sekitar untuk keluar dari kawasan gas beracun itu.Tbing sungai terlalu tinggi untuk saya terjun kedalam sungai.Saya naik ketempat yang lebih tinggi untuk meninjau kawasan sekitar.Saya tidak tahu kemana arah untuk menyelamatkan diri.

15.30 petang-
Akibat tiada jalan untuk keluar dan dalam keadaan marah dan panas akibat gas.Saya menjerit dengan kuat dan keluar dari belakang bangunan DBKL kejalan utama (jalan raja laut) dan mula mencabar pihak polis menembak.
Polis menembak gas kearah saya.Saya berundur dan peluru gas jatuh seperti hujan di belakang saya.Mereka terus menembak sehingga saya berundur dihadapan SOGO.Kemudian water tanker mula menyembur orang ramai dan saya tahu pihak polis kehabisan peluru.Saya mengerahkan orang ramai melawan dan mereka mula membuat benteng dari kon dan besi penghadang jalan.Saya melihat  mereka mengawal kawan2 mereka dari merosakkan harta benda awam.
Zon perang telah diwujudkan dikawasan terbabit.Mereka melawan dengan penuh semangat untuk mempertahankan anak bangsa mereka sendiri yang diinayakan oleh ahli politik.pihak polis terpaksa berundur akibat kemarahan rakyat.

4.30 petang-
Saya beredar lorong disebelah kiri untuk mendapatkan bekalan air minuman akibat kepanasan dari kesan gas yang membakar kulit.Telah 3 kali saya meminta minuman dari orang ramai dan saya berasa sangat malu dengan perbuatan saya itu.
Saya dapati banyak kedai ditutup.Jika ada pun mereka tidak mahu menjual air kepada saya.Saya terjumpa penjual ais krim dan membeli dan mula melepaskan dahaga.belum sempat habis menjamah ais krim seorang lelaki yang kehausan berdiri dihadapan saya dan saya member separuh dari ais krim saya kepadanya.Saya bergerak kemasjid india untuk mencari bekalan air yang baru.

Tiba dikawasan sekitar masjid india saya dapati sebuah gerai minuman beroperasi. Sungguh laris perniagaannya.orang ramai berpusu2 untuk membeli minuman. Saya berniat untuk membeli minuman tetapi dikejutkan dengan kehadiran 3 angota polis berunifom (tidak mempunyai nombor badan dan nama) dan berberapa polis berbaju preman.
Mereka menangkap perserta bersih dan membelasahnya. Saya menegur perbuatan mereka kerana boleh mengakibatkan kemarahan orang awam akibat tindakan mereka. Mereka marah dengan perbuatan saya dan seorang SB telah mula menyeluk begnya yang saya jangka sedang mencapai pistol untuk menembak saya.Telah menjadi tugas saya sebagai pasukan amal untuk menjaga keselamatan orang awam. Polis berunifom beredar dengan rasa tidak puas hati kepada saya tanpa membuat sebarang tangkapan. Saya pergi semula untuk medapatkan bekalan air.


Kemudian saya lihat sekumpulan angota polis berunifom seramai lebih kurang 15 orang lalu dihadapan saya.Tiba2 seorang angota polis menolak saya dengan keras.Saya menolaknya semula.Dia menendang kerah saya tetapi berjaya ditangkis oleh kaki saya.
Tiba2 sebiji penumbuk datang dari arah kiri saya.Saya cuba mengelak tetapi terkena hidung saya dan patah.Saya sangat marah dan menumbuk pipi kiri angota polis yang menolak saya dan dia rebah memeluk pinggang saya.Saya cuba melepaskan diri tetapi diserang oleh dari berbagai arah seperti orang gila yang dirasuk syaitan.orang ramai datang membantu dan saya terlepas dari asakan .
Hidung saya berdarah. Saya jadi sangat marah dengan sikap angota terbabit dan mula mencari apa saja untuk dibuat senjata bagi menyerang syaitan2 terbabit. Jika diberi sebatang golok pada ketiga itu saya akan berdoa semoga tuhan membenarkan saya memancung 15 angota terbabit sebelum nyawa saya bercerai dengan badan.

4.50 petang-
SB polis mula mengekori saya dan mengawasi saya. Saya tidak tahu arah untuk beredar dari kawasan terbabit  dan saya jangka pihak polis akan datang untuk membalas demdam terhadap saya.Saya rasa saya akan mengamuk sehingga mati pada masa itu.
Tiba2 sebuah kenderaan berhenti dihadapan saya dan 2 angota unit amal kedah datang mengambil saya dan mengeluarkan dari kawasan terbabit.Saya dibawa kemasjis mandi dan solat  kemudian dibawa untuk makan .Kami singgah makan di hentian tol rawang.

1.5.12-
Saya menjalani ujian x-ray dihospital kulim.Tiada klinik swasta yang dibuka semasa cuti hari perkerja.Terdapat lebih kurang 10 kesan kesakitan diseluruh angota tubuh saya akibat dipukul oleh pihak polis dengan benda keras.
Hidung saya ditumbuk mengunakan gari  atau buku lima dan mungkin retak.leher kiri saya mungkin dipukul dengan t button yang boleh mengakibatkan kematian.Saya perlu keputusan x-ray sebelum prosen urutan dijalankan terhadap saya untuk memastikan tiada keretakkan pada  tulang saya.
Doktor tidak mahu memberikan keputusan x-ray saya kerana bimbang perkara ini tersebar walaupun saya mahu membayarnya.Doktor memaklumkan tiada keretakan pada tubuh saya.Esoknya saya pergi mendapatkan urutan pada seorang bomoh di kampong keladi kulim.

4.5.12 - 
Saya mendapat mimpi dari arwah abah yang datang melawat saya. Pada petangnya saya menghadiri majlis penkembumian emak kepada kawan saya di masjis al- taufik air merah.Saya dimaklumkan bahawa Ketua Polis Negara iaitu bekas sahabat arwah abah saya akan hadir untuk mengadakan majlis taklil di masjid terbabit. 
Kesakitan akibat dibelasah polis datang semula selepas mendengar khabar kehadiran KPN tersebut.Saya akan mengibarkan bendera PAS dan akan diikat mengunakan kain pembalut luka dikubur arwah abah saya sebagai protes dari tindakan polis terhadap saya dan orang ramai semasa perhimpunan bersih.
Tiada siapa yang dibenarkan untuk mencabut bendera terbabit kecuali saya sendiri. LAKNAT KEATAS SESIAPA YANG MENCABUT  BENDERA TERSEBUT.Semoga tuhan merahmati saya berserta perjuang2 yang menegakkan kebenaran .Amin….ya rabalalamin…ALLAH MAHA BESAR DAN MAHA ADIL.
Sumber :  http://www.kedahlanie.info

1 comments:

Unknown said...

Kami sekeluarga tak lupa mengucapkan puji syukur kepada ALLAH SWT, dan terima kasih banyak kepada aki bromo atas bantuan angka ritualnya yang aki berikan 4D dan 3D ternyata itu benar-benar tembus 100% aki... dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua hutang-hutang saya yang ada sama TETANGGA dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu aki insya Allah saya akan buka usaha sendiri demi mencukupi kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan aki, sekali lagi makasih banyak yaa aki.. BAGI SAUDARA/SAUDARI YANG PUNYA PERMASALAHAN EKONOMI ATAU TERLILIT HUTANG PIUTANG SILAHKAN HUBUNGI AKI BROMO DI: =085 - 288 - 958 - 758= insya allah anda bisa seperti saya menang togel ( 455 JUTA ), dan anda tidak usah ragu lagi akan adanya penipuan atau hal semacamnya sebab saya sudah buktikan sendiri, Saya Jamin aki bromo tidak akan mengecewakan. SEMOGA SUKSES AMIN...!!!

Post a Comment